Gedragscode ASK Gezondheidsmanagement B.V.
1. Omgang met cliënten
De bejegening van cliënten moet respectvol zijn. Er moet geen sprake zijn van discriminatie of andere manieren van contact waarbij de cliënt zich niet veilig kan voelen. Tijdens de behandeling is het van belang om een veilige setting te creëren waarin de cliënt zich begrepen voelt en kan vertrouwen op de behandelaar.
We zijn ons bewust van de afhankelijke positie van de cliënt en dragen zorg dat we niet te ver doordringen in het privé leven van de cliënt dan dat er voor verantwoorde zorg noodzakelijk is.
Er mag geen sprake zijn van ongewenst gedrag in contact met cliënt. Er mag ook geen seksuele of liefdesrelatie aan worden gegaan door een behandelaar met een cliënt en ook niet met een ex cliënt. Dit in ieder geval tot 12 maanden na het afsluiten van de behandeling.
We proberen er zoveel zorg voor te dragen dat er geen cultuur kan ontstaan voor ongewenst gedrag en cliënten kunnen, indien er wel spprake is van ongewenst gedrag, gebruik maken van de klachtenregeling.
2. Omgang met collega’s
Het is belangrijk dat we ons samen verantwoordelijk voelen voor het leveren van goede zorg aan onze cliënten en hun naasten. We streven er naar om een open en respectvolle en veilige cultuur te hebben waarin we elkaar aan kunnen spreken op houding en gedrag en er ruimte is voor feedback. Dit doen we door elkaar te respecteren, aandacht te hebben voor elkaar en op niet aanvallende wijze met elkaar te communiceren. Het is van belang dat we ons veilig genoeg voelen om ook kwetsbaar te kunnen zijn en open te staan voor verdere groei en ontwikkeling.
Bij ongewenst gedrag, is het van belang dat dit direct besproken wordt met betreffende leidinggevende en indien mogelijk met degene die dit gedrag heeft vertoont. Mocht dat niet mogelijk zijn, of toch te onveilig, dan kan er gebruik gemaakt worden van de klachtenregeling voor medewerkers en kan er steun gevraagd worden aan een onafhankelijk vertrouwenspersoon.
Mocht er sprake zijn van het ontstaan van een relatie tussen medewerkers dan moet dat gemeld worden bij de leidinggevende en kan er gekeken worden of het noodzakelijk is om bijvoorbeeld van werkplek te veranderen, als er sprake is van een nauwe samenwerking.
3. Deskundigheid en professionaliteit
We dragen er zorg voor dat we onze kennis en kunde blijven ontwikkelen en op peil houden. De behandelaren die big geregistreerd zijn dragen zorg dat zij zelf intervisie en daar waar nodig supervisie krijgen. Ook dragen zij zorg voor het behouden van hun Big registratie middels het behalen van punten bij na- en bijscholingen. Wij als ASK gezondheidsmanagement zullen daarin ook faciliteren waar nodig en mogelijk.We zijn verantwoordelijk en werken op een goede manier samen en houden ons aan het professioneel statuut en voldoen aan de wettelijke eisen van de Wet Big en laten ons certificeren (HKZ).
4. Veiligheid
We houden ons aan de richtlijnen en de protocollen. We dragen zorg dat een behandelaar op een veilige manier zijn werk kan doen, mede ook door zorg te dragen dat er altijd andere behandelaren in de buurt zijn. In acute situaties zal direct gehandeld worden.
We dragen er zorg voor dat er dagelijks iemand in de buurt is die een BHV training gevolgd heeft en blijven evalueren of onze behandel omgeving veilig genoeg is en doen daar waar nodig aanpassingen.
5. Gezondheid medewerkers
Wij geloven dat het van belang is dat de behandelaar zich goed en vitaal voelen en proberen hier ook zo veel mogelijk aandacht voor te hebben en een gezonde leefstijl voor zowel de medewerker als de cliënt te promoten. We hebben aandacht voor factoren die het stress niveau van een medewerker kunnen verhogen en zullen samen kijken hoe dit aan te pakken en de werkomstandigheden zo optimaal mogelijk te maken omdat wij geloven in een duurzame inzetbaarheid en het verzuim zo laag mogelijk willen houden.
6. Privacy
Wij houden ons aan de AVG wetten en gaan zorgvuldig om met ieders privacy en de geheimhouding jegens cliënten.
7. Huisregels
– We verwachten dat je, je passend kleed en er verzorgd uitziet
– We gaan er van uit dat respectvol en zorgvuldig omgaat met bedrijfsmiddelen.
– Bij diefstal of fraude wordt er aangifte gedaan en zullen er sancties volgen
– Het is van belang dat je eventuele nevenactiviteiten meldt die van invloed kunnen zijn op je integriteit of positie als behandelaar.
– Grotere cadeaus f geschenken van cliënten kunnen niet geaccepteerd worden. Wel als er sprake is van een kleinigheidje.
8. Klachtenregeling en meldingsplicht
Voor ongewenst gedrag vanuit behandelaren naar cliënten bestaat er een klachtenregeling. Ook zijn wij lid van de geschillencommissie Zorg. Waarvan gebruik gemaakt kan worden indien nodig. Wij houden ons aan de Wkkgz (wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg).
Wij hebben een meldingsplicht als het gaat om een (vermoedelijk) strafbaar feit. Bij ontslag wegens ernstig disfunctioneren geldt een meldingsplicht bij de IGJ.
Incidenten met agressie en geweld en incidenten met cliënten worden worden vastgelegd in het Veilig Incidenten Melden systeem. Indien nodig doen wij melding bij de IGJ en/of Arbeidsinspectie. Een tuchtprocedure of BIG-schorsing/aantekening moet direct worden gemeld bij de directie.
Als er sprake is van een strafbaar feit door medewerkers, clienten of derden, dan doen wij altijd aangifte.
Contact gegevens
We verwelkomen u graag op onze vestiging in Zeist, gelegen aan de Utrechtseweg 75-A.